Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów

Oddział Rejonowy w Głubczycach

Licznik

osób odwiedziło

naszą stronę.

Zwiedzanie Łodzi i Doliny Pilicy.

W dniach 20 – 21 sierpnia odbyliśmy wycieczkę do Łodzi i Doliny Pilicy. Przed wyjazdem wiele osób z sarkazmem pytało co tam właściwie można zwiedzić. Jak się okazało uczestnicy, którzy zaryzykowali wyjazd wrócili usatysfakcjonowani.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od muzeum fabryki „Manufaktura”- gdzie poznaliśmy historię zakładów włókienniczych stworzonych przez Izraela Poznańskiego w drugiej połowie XIX wieku. W czasach swojej świetności zakłady te produkowały miliony metrów tkanin bawełnianych. Imperium Poznańskiego stanowiło samowystarczalną dzielnicę z rezydencją właściciela, domami dla robotników, własnym kościołem i szpitalem.

W kompleksie przemysłowym „Biała Fabryka” zapoznaliśmy się z historią włókienniczej Łodzi. Zwiedziliśmy wystawy związane z tkaniną i ubiorem. Duże zainteresowanie wzbudziła wystawa ubiorów damskich i męskich od XVIII wieku do czasów współczesnych.

W muzeum kinematografii zgromadzone są filmy, plakaty, elementy scenografii, urządzenia techniczne oraz wiele innych pamiątek związanych z realizacją filmu. Także muzeum animacji „Se-ma-for” wywarło na nas niesamowite wrażenie. Spędziliśmy tam niezapomniane chwile przypominając sobie bohaterów kreskówek (mój ukochany Miś Uszatek), poznając nowe postaci oraz przede wszystkim zgłębiając tajniki tworzenia filmów anonimowych (o naszej świetnej zabawie świadczą zdjęcia zamieszczone w galerii).

Niezapomniane wrażenie wywarły na nas w czasie spaceru, odrestaurowane secesyjne kamieniczki przy ulicy Piotrkowskiej i ciekawostki turystyczne takie jak: katedra dwóch wyznań, ławeczka fabrykantów, Tuwima i fortepian Rubinsteina oraz wiele innych.

Po tak wyczerpującym dniu bardzo smakowała nam obiadokolacja, w przyjaznym hotelu i zimne piwko.

Drugi dzień wycieczki już był mniej wyczerpujący. Przejechaliśmy w okolice Tomaszowa Mazowieckiego w celu zwiedzenia Doliny Pilicy. Spacerkiem przeszliśmy do Rezerwatu Niebieskich Źródeł, jednego z najpiękniejszych zjawisk przyrodniczych gdzie wody mają wszystkie odcienie koloru niebieskiego. Byliśmy w skansenie młynów i rzeki Pilicy oraz w interesującej Grocie Nadgórzyńskiej z której wydobywana była sól.

W drodze powrotnej wstąpiliśmy na Jasną Górę aby podziękować za wszystko dobro, które nas spotyka na co dzień.

W październiku zapraszamy na wycieczkę „Winnym szlakiem” Zielona Góra i Ziemia Lubuska.